Jokaisella vuoden kultasepäksi valitulla on omintakeinen muotokielensä ja työtapansa. Korut ja esineet ovat syntyneet erilaisin menetelmin, käsityönä, poraamalla, sahaamalla, takomalla, valamalla. Useille modernein 3D-tekniikka on avannut rajattomat reitit luoda uudenlaista muotoilua. Vuosikymmenten varrella kulta- ja hopeaseppien käsissä on valmistunut uniikkeja luksuskoruja, mutta myös sarjatuotantoa.
Tekijöitä yhdistää intohimo, korkea laatu ja tinkimättömyys omassa työssään. Sepät eivät oikaise, vaan viimeistelevät pienimmänkin yksityiskohdan. Brilliant!-näyttelyn viitoittamalle matkalle mahtuu kokeiluja, uuden etsimistä, perinteiden kunnioitusta, kansainvälisiä menestystarinoita. Seppien töitä on päätynyt lahjaksi kuninkaallisille ja mielipiteitä jakaneille henkilöille, kuten Persian shaahille tai Walesin prinsessa Dianalle. Korut ovat vuosikymmenten saatossa päässeet arvostettuihin kansainvälisiin näyttelyihin sekä keräilijöiden kokoelmiin.
Pekka Piekäinen kunnioitti kylmää metallia, työskenteli metallin ehdoilla. Hän ammensi luonnosta, mutta ei jäljitellyt sitä. Puhdaslinjaisissa, aikaa vastustavissa koruissa henkii luonnon ajatus, sen kiertokulku. Jokainen koru syntyi yksilönä. Piekäinen oli ensimmäinen suomalainen suunnittelija, jonka luomuksia valittiin myyntiin maailmankuululle Tiffanylle. Hänen korunsa päätyivät useisiin arvostettuihin kansainvälisiin näyttelyihin, muun muassa amerikkalaiseen näyttelyyn, jossa oli esillä myös Pablo Picasson koruja.
Piekäisen kellot herättivät laajaa kansainvälistä kiinnostusta. Hän suunnitteli kelloja Omegalle ja Tissotille, niitä vietiin maailmalle yli 150 maahan. Myös muut sveitsiläiset kellonvalmistajat olivat kiinnostuneita yhteistyöstä. Mielenkiinnon seurauksena esimerkiksi Rolex kuljetti Piekäisen yksityiskoneella Siperian perukoille tutustumaan venäläiseen metallurgiaan. Ilkikurinen taituri kehitti jatkuvasti uutta. Hän ideoi esimerkiksi ensimmäiset hopeiset matkapuhelinten luksuskuoret. Piekäisen henki elää yhä perustamansa PlatinOron koruissa.
www.platinoro.fi